Każdy samochód w pewnym momencie użytkowania, dochodzi do tego stopnia eksploatacji, że korzystanie z niego przestaje być opłacalne i bezpieczne. Podejmujemy wtedy decyzję o kasacji takiego pojazdu. Jak jednak zrobić to zgodnie z prawem?
Po pierwsze należy znaleźć zakład złomowania pojazdów, który profesjonalnie zajmie się likwidacją samochodu. Należy upewnić się, że dana firma działa zgodnie z przepisami na podstawie uprawnień nadanych przez starostę lub marszałka województwa. Warto wiedzieć, że wiele firm oferuje bezpłatny odbiór pojazdu, np. w auto złom Jelenia Góra, dbając o komfort właściciela. Należy pamiętać, że samochód oddany do demontażu powinien być kompletny. Jeżeli jego waga jest mniejsza niż 90% docelowej wagi auta, wartość złomowanego samochodu spada.
Kiedy znajdziemy się już w wybranym zakładzie demontażu, należy okazać następujące dokumenty:
Zakład złomowania pojazdów na tej podstawie ma obowiązek wystawić zaświadczenie potwierdzające unieważnienie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic rejestracyjnych oraz zaświadczenie o kasacji pojazdu w trzech egzemplarzach. Ponadto w ciągu 7dni od daty likwidacji samochodu, zakład demontażu wysyła kopię dokumentów potwierdzających likwidację samochodu do urzędu komunikacji, w którym dokonano ostatniej rejestracji pojazdu.
Po opuszczeniu zakładu złomowania mamy 30dni na wizytę w wydziale komunikacji, gdzie należy złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Aby wszystko przebiegało sprawnie, warto wcześniej zapłacić zaległe składki OC, ponieważ mając zaległości w opłatach, nie jest możliwe ze złomowanie samochodu. Cała procedura nie jest więc trudna, wystarczy pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności.